Pomoc dla firm poszkodowanych w powodzi - świadczenie interwencyjne

Pomoc dla firm poszkodowanych w powodzi. Od 05.10.2024 można składać wnioski dotyczące świadczenia interwencyjnego wspierające dalsze prowadzenie działalności gospodarczej. Dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą które zostały poszkodowane w wyniku powodzi. Sprawdź jak złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne.

Maciej Łukasiewicz

10/5/20243 min read

Kilka stuzłotowych banknotów
Kilka stuzłotowych banknotów

Od dziś (05.10.2024r) rusza wypłata dla firm poszkodowanych w powodzi - świadczenie interwencyjne.

Komu przysługuje świadczenie interwencyjne

Świadczenie możesz otrzymać, jeśli jesteś przedsiębiorcą zgodnie z definicją Prawa przedsiębiorców i prowadziłeś działalność 16 września 2024 roku. Pomoc obejmuje zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, wspólników spółek cywilnych, jak i osoby prawne oraz jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną przyznaną przez odrębną ustawę.

Warunki uzyskania świadczenia

Aby otrzymać świadczenie, musisz spełnić następujące warunki:

  • Poniosłeś szkodę bezpośrednio w wyniku powodzi, która spowodowała utratę, uszkodzenie lub zniszczenie składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.

  • Zobowiązujesz się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia.

  • Zobowiązujesz się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r.

Wysokość świadczenia interwencyjnego

Kwota świadczenia jest określana na podstawie wniosku, jednak nie może przekroczyć:

  • Wielkości szkody, którą poniosłeś.

  • Kwoty ustalonej na podstawie liczby ubezpieczonych zgłoszonych do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych lub wyłącznie ubezpieczenia zdrowotnego na dzień złożenia wniosku albo 16 września 2024 r. (mniejsza z tych liczb) oraz kwoty określonej w rozporządzeniu.

  • Średniomiesięcznego przychodu z 2023 r. pomnożonego przez współczynnik określony w rozporządzeniu.

  • Maksymalnej kwoty określonej w rozporządzeniu.

Jeśli przed powodzią nie miałeś ubezpieczenia przedsiębiorstwa, świadczenie będzie wynosić 75% przysługującej Ci kwoty.

Jak i kiedy złożyć wniosek

Wniosek o świadczenie interwencyjne (RSI) możesz złożyć od 5 października 2024 r. do 16 marca 2025 r. w formie:

  • Elektronicznej na swoim profilu PUE/eZUS jako pismo ogólne POG z dołączonym wnioskiem o świadczenie. Instrukcja

  • Papierowej w każdej placówce ZUS lub w punktach mobilnych, albo przesłać go pocztą.

Formularz wniosku do pobrania. Przed wypełnieniem należy go pobrać i zapisać na dysku swojego komputera. Instrukcja jak wypełnić wniosek o świadczenie interwencyjne przeznaczone na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy poszkodowanego w wyniku powodzi (RSI).

Co zawiera wniosek i jakie dokumenty są wymagane?

Wniosek o świadczenie interwencyjne

We wniosku o świadczenie interwencyjne należy podać kwotę, o jaką się ubiegasz, oraz określić sposób ustalenia jej wysokości. Możesz wybrać jedną z poniższych opcji:

  1. Liczba ubezpieczonych:

    • Zgłoszonych do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych.

    • Zgłoszonych do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

    • Zgłoszonych wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego.

  2. Średniomiesięczny przychód uzyskany z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r.:

    • Jeśli wybierasz tę opcję, podaj kwotę tego przychodu.

Ważne! Wysokość średniomiesięcznego przychodu ustalisz, dzieląc przychód uzyskany z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r. przez liczbę miesięcy kalendarzowych, w których działalność była prowadzona. Jeśli zawiesiłeś działalność na pełny miesiąc kalendarzowy, nie uwzględniaj go w wyliczeniu. Jeśli zawiesiłeś lub wznowiłeś działalność w trakcie miesiąca, uwzględnij go jako miesiąc prowadzenia działalności.

Wymagane dokumenty

Do wniosku dołącz następujące dokumenty:

  1. Oszacowanie poniesionych szkód i dokumentację, na podstawie której zostało ono dokonane:

    • Oszacowanie musi być wykonane przez rzeczoznawcę lub biegłego uprawnionego do dokonywania wyceny środków trwałych lub aktywów obrotowych.

    • Rzeczoznawcę majątkowego.

  2. Dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych.

Oświadczenia i zobowiązania

Składając wniosek, oświadczasz, że:

  • Faktycznym miejscem wykonywania działalności gospodarczej jest teren objęty powodzią.

  • Prowadziłeś działalność 16 września 2024 r.

  • Nie zawarłeś umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych, jeśli nie dołączasz dokumentu potwierdzającego jej zawarcie.

Ponadto zobowiązujesz się do:

  • Przekazania dokumentu potwierdzającego oszacowanie poniesionych szkód wraz z dokumentacją w ciągu 5 miesięcy od uzyskania świadczenia (jeśli nie dołączysz dokumentacji do wniosku).

  • Prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia.

  • Utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy, licząc od 16 września 2024 r.

Numer rachunku płatniczego

We wniosku podaj numer rachunku płatniczego, na który chcesz otrzymać świadczenie.

Informacje o przyznaniu świadczenia

ZUS rozpatrzy wniosek niezwłocznie. Informacje o decyzji udostępniona zostanie na Twoim koncie płatnika PUE/eZUS albo otrzymasz ją na podany adres do korespondencji. Dodatkowo informacje o nowych wiadomościach w sprawie wniosku otrzymasz na adres e-mail lub numer telefonu podany na PUE/eZUS.

Otrzymasz informację oraz zaświadczenie o udzieleniu przez ZUS pomocy publicznej lub częściowo negatywnego rozstrzygnięcia albo odmowy przyznania świadczenia.

Masz możliwość odwołania się od decyzji ZUS.

Źródło:

https://www.zus.pl/-/%C5%9Awiadczenie-interwencyjne?redirect=%2Fbaza-wiedzy%2Fbiezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych%2Ffirmy

Opinie klientów