Pomoc dla firm poszkodowanych w powodzi - świadczenie interwencyjne
Pomoc dla firm poszkodowanych w powodzi. Od 05.10.2024 można składać wnioski dotyczące świadczenia interwencyjnego wspierające dalsze prowadzenie działalności gospodarczej. Dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą które zostały poszkodowane w wyniku powodzi. Sprawdź jak złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne.
Maciej Łukasiewicz
10/5/20243 min read
Od dziś (05.10.2024r) rusza wypłata dla firm poszkodowanych w powodzi - świadczenie interwencyjne.
Komu przysługuje świadczenie interwencyjne
Świadczenie możesz otrzymać, jeśli jesteś przedsiębiorcą zgodnie z definicją Prawa przedsiębiorców i prowadziłeś działalność 16 września 2024 roku. Pomoc obejmuje zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, wspólników spółek cywilnych, jak i osoby prawne oraz jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną przyznaną przez odrębną ustawę.
Warunki uzyskania świadczenia
Aby otrzymać świadczenie, musisz spełnić następujące warunki:
Poniosłeś szkodę bezpośrednio w wyniku powodzi, która spowodowała utratę, uszkodzenie lub zniszczenie składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.
Zobowiązujesz się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia.
Zobowiązujesz się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r.
Wysokość świadczenia interwencyjnego
Kwota świadczenia jest określana na podstawie wniosku, jednak nie może przekroczyć:
Wielkości szkody, którą poniosłeś.
Kwoty ustalonej na podstawie liczby ubezpieczonych zgłoszonych do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych lub wyłącznie ubezpieczenia zdrowotnego na dzień złożenia wniosku albo 16 września 2024 r. (mniejsza z tych liczb) oraz kwoty określonej w rozporządzeniu.
Średniomiesięcznego przychodu z 2023 r. pomnożonego przez współczynnik określony w rozporządzeniu.
Maksymalnej kwoty określonej w rozporządzeniu.
Jeśli przed powodzią nie miałeś ubezpieczenia przedsiębiorstwa, świadczenie będzie wynosić 75% przysługującej Ci kwoty.
Jak i kiedy złożyć wniosek
Wniosek o świadczenie interwencyjne (RSI) możesz złożyć od 5 października 2024 r. do 16 marca 2025 r. w formie:
Elektronicznej na swoim profilu PUE/eZUS jako pismo ogólne POG z dołączonym wnioskiem o świadczenie. Instrukcja
Papierowej w każdej placówce ZUS lub w punktach mobilnych, albo przesłać go pocztą.
Formularz wniosku do pobrania. Przed wypełnieniem należy go pobrać i zapisać na dysku swojego komputera. Instrukcja jak wypełnić wniosek o świadczenie interwencyjne przeznaczone na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy poszkodowanego w wyniku powodzi (RSI).
Co zawiera wniosek i jakie dokumenty są wymagane?
Wniosek o świadczenie interwencyjne
We wniosku o świadczenie interwencyjne należy podać kwotę, o jaką się ubiegasz, oraz określić sposób ustalenia jej wysokości. Możesz wybrać jedną z poniższych opcji:
Liczba ubezpieczonych:
Zgłoszonych do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych.
Zgłoszonych do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.
Zgłoszonych wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego.
Średniomiesięczny przychód uzyskany z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r.:
Jeśli wybierasz tę opcję, podaj kwotę tego przychodu.
Ważne! Wysokość średniomiesięcznego przychodu ustalisz, dzieląc przychód uzyskany z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r. przez liczbę miesięcy kalendarzowych, w których działalność była prowadzona. Jeśli zawiesiłeś działalność na pełny miesiąc kalendarzowy, nie uwzględniaj go w wyliczeniu. Jeśli zawiesiłeś lub wznowiłeś działalność w trakcie miesiąca, uwzględnij go jako miesiąc prowadzenia działalności.
Wymagane dokumenty
Do wniosku dołącz następujące dokumenty:
Oszacowanie poniesionych szkód i dokumentację, na podstawie której zostało ono dokonane:
Oszacowanie musi być wykonane przez rzeczoznawcę lub biegłego uprawnionego do dokonywania wyceny środków trwałych lub aktywów obrotowych.
Rzeczoznawcę majątkowego.
Dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych.
Oświadczenia i zobowiązania
Składając wniosek, oświadczasz, że:
Faktycznym miejscem wykonywania działalności gospodarczej jest teren objęty powodzią.
Prowadziłeś działalność 16 września 2024 r.
Nie zawarłeś umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych, jeśli nie dołączasz dokumentu potwierdzającego jej zawarcie.
Ponadto zobowiązujesz się do:
Przekazania dokumentu potwierdzającego oszacowanie poniesionych szkód wraz z dokumentacją w ciągu 5 miesięcy od uzyskania świadczenia (jeśli nie dołączysz dokumentacji do wniosku).
Prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia.
Utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy, licząc od 16 września 2024 r.
Numer rachunku płatniczego
We wniosku podaj numer rachunku płatniczego, na który chcesz otrzymać świadczenie.
Informacje o przyznaniu świadczenia
ZUS rozpatrzy wniosek niezwłocznie. Informacje o decyzji udostępniona zostanie na Twoim koncie płatnika PUE/eZUS albo otrzymasz ją na podany adres do korespondencji. Dodatkowo informacje o nowych wiadomościach w sprawie wniosku otrzymasz na adres e-mail lub numer telefonu podany na PUE/eZUS.
Otrzymasz informację oraz zaświadczenie o udzieleniu przez ZUS pomocy publicznej lub częściowo negatywnego rozstrzygnięcia albo odmowy przyznania świadczenia.
Masz możliwość odwołania się od decyzji ZUS.
Źródło:
Opinie klientów
Zapisz się i korzystaj z dodatkowych zniżek w PDU
Biuro Garwolin
ul. Kościuszki 22A
08-400 Garwolin
telefon: 504 860 067
mail: biuro@epdu.pl
Punkt Partnerski Pilawa
al. Wyzwolenia 90
08-440 Pilawa
telefon: 517 297 435
mail: mwalesiak@epdu.pl